Kicsi, szép, reménytelen?

2020. szeptember 13. vasárnap
Csak nekünk tűnt fel, hogy miközben mélyrepülésben van a söreladás Magyarországon, egyre-másra nyílnak az új sörfőzdék.

Bár a járvány és az ehhez kapcsolódó korlátozások elsősorban a kisebb sörfőzdéket* érintették súlyosan, mégis Hódmezővásárhelytól Nagytarcsáig és Kápolnásnyéktól Pannonhalmáig sorra nyilnak új sörfőzdék. Nyilvánvaló, hogy ezek a beruházások még a járvány kitörése előtt kezdődtek és azóta arra a muszáj optimizmusra hagyatkozva fejezték be a projektet és indították be a termelést, hogy előbb-utóbb normalizálódik a helyzet és az egy főre számított évi sörfogyasztás 2021-ben ismét meghaladja a hetven litert.

Hogy ennek mennyi az esélye, erről is vannak – meglehetősen pesszimista – elképzeléseink. A vendéglátás még évekig nyögni fogja a járvány okozta visszaesést és a külföldiek sem fognak egyhamar olyan nagy számban idelátogatni, mint az előző években. Így aztán nem kell  nagy bátorság annak kijelentéséhez, hogy a kisüzemek egymással fognak nagy harcot vívni a vásárlókért.

Amig a nagy sörgyárak értékesítéseik kétharmadát a kereskedelemben adják el, a kis főzdék esetében az értékesítési csatorna harmada-negyede a forgalmuknak, melyet elsősorban a vendéglátásban, valamint a különféle fesztiválokon realizálnak. A craft jellemzően úri huncutság, a sörivók többsége, hiába világszínvonalú a választék, továbbra is a megszokott nagyüzemi söröket vásárolja.

Ez nem csak hazai jelenség. Az igazi „kézműves sörök” jellemzően a piac két-három százalékát jelentik. Ennek számtalan oka van. Itthon mindenképp visszatartó erő az ilyen sörök ára, és valljuk be az átlagos fogyasztó idegenkedése is tényező. Szerepel az okok között az is, hogy a két-háromezer hektoliteres kapacitásból eleve nem tudnak mindenhova juttatni, még ha lenne is rá kereslet. És a mai napig is gond, hogy a „craft” szinte kizárólag Budapesten, a legnagyobb városokban, és ott, ahol van sörfőzde hozzáférhető.

Idén a kis sörfőzdék száma elérheti a százat és egy, a tavalyinál szűkebb piacon kellene javítani eladásaikon. Nagy kérdés, hogy az év hátralevő részében várható-e az első félévihez hasonló mostoha piaci helyzet, vagy javuló körülmények között, erős hajrával, le tudnak-e dolgozni az első félévi visszaesésük okozta veszteségeikből. Az élesedő versenyben nem lesz ez egyszerű feladat, különös tekintettel a tőkeerős új versenyzőkre.

* cikkünkben a kis sörfőzde alatt a tízezer hektoliter éves termelésű sörfőzdéket értjük



Twitter megosztás Google+ megosztás