Prágai kocsmák gyufacímkén

Címkék: Prága, collectorism
2020. november 5. csütörtök
Gyere Gyuri Győrbe, győri gyufát gyártani! – ki ne ismerné a mondókát, holott a győri gyufagyár kis híján 90 éve, 1929-ben bezárt.

Mint annyi mindent, a gyufát is Kínában találták fel. Bizonyíthatóan már a 6. században használtak tűzgyújtásra kénnel átitatott fenyőfa pálcikákat. A modern, mai értelemben dörzsgyufát a 19. század elején John Walker angol patikus találta fel. Ezt fejlesztett tovább a magyar Irinyi János, akinek gyufája a patikus találmányával ellentétben nem volt zajos és a többi gyufához képest még kénköves bűzt sem árasztott használata során. Irinyi azonban nem bizonyult jó üzletembernek, a gyártás jogát átadta Rómer Istvánnak, aki meggazdagodott a gyufagyártáson, míg Irinyi szegény emberként halt meg 1895-ben.

cimke.jpgA legkorábbi gyufásdobozok könyvkötő műhelyekben készültek és a gyufacímkét viszont nyomdákba készítették. A huszadik század utolsó harmadában a gyufacímkéket felváltotta az ún. „kartoncímke” – azaz a címkére a grafika nem utólag, hanem, a dobozgyártás során kerül fel.

 A nagyüzemi gyufagyártás követően már a 19. század végén megjelentek a gyufák címkéjén a színes illusztrációk, melyek sokfélesége nagyon hamar felkeltette a gyűjtői érdeklődést. A választék rövid időn belül egészen elképesztő méreteket öltött, mivel a különféle motívumokkal, ábrákkal díszített gyufásdobozt felfedezték, mint reklámhordozót.

cimke10.jpg

A kis színes gyufacímkéket a 20. századtól nemcsak a cégek, hanem gyakran a politikai pártok is reklámfelületként kezdték el használni a gyufásdobozt, s megjelentek a céglogók, a termékreklámok, illetve az elnök- vagy képviselőjelöltek portréi és jelmondatai a skatulyák felületén, sőt olykor jótékonysági akciókat is a gyufacímkén népszerűsítettek.

Ezek gyűjtése a 20. században, különösen a hatvanas, hetvenes években örvendett nagy népszerűségnek világszerte, a magyar gyufa- és gyufacímkegyűjtők, ún. fillumenisták körében is. Sajnos manapság nem készülnek már gyufacímkék, helyüket a kartoncímkék vették át és nem csak hirdetői érdeklődés lanyhult, hanem a gyűjtői érdeklődés is csökkent az elmúlt évtizedekben. 

A cseheknél mi más is kerülhetett volna a gyufáscímkékre, mint a népszerű cseh kocsmák hirdetései, melyből a vysehradskej.cz weboldal közölt egy színes összeállítást. 

cimke15.jpg 

 

 

 



Twitter megosztás Google+ megosztás