Olvasási idő: 2 perc

A mindennap a közlekedő kompok évente több százezer vásárlót szolgálnak ki, akik legtöbbször el sem hagyják a célállomás kikötőjét. Miért is tennék, ha a kompokon nem csak a legkülönbözőbb italok, de kaszinó és játékterem is gondoskodik, hogy a három-négyórás utazás alatt ne kelljen az utasoknak unatkozni. Aki gyorsabban akar célt érni, az a Malmö és Koppenhága közt az Öresund-hídon tud átugrani Dániába, hogy ne legyen kiszolgáltatva az esténként hétkor, szombaton délután háromkor záró Systembolaget, a svéd alkoholmonopólium drága italainak. 

Svédország alkohol- és egyéb kábítószerekkel kapcsolatos információs tanácsának (CAN) adatai szerint a Svédországban elfogyasztott összes alkohol - és a szeszes ital negyede ötöde érkezik ezen az úton. A legnagyobb komp-üzemeltető, a Stena, évente mintegy 250 000 napijegyet ad el Dániába Göteborgból.

A Systembolaget-et hatvankét éve alapították, azzal a szándékkal, hogy visszafogja a túlzott alkoholfogyasztást, ami a svédekre annyira jellemző volt. A magas adók által generált drága árú italokból eleinte valóban kevesebb fogyott, de azért ne aggódjunk a svédek erre is megtalálták a megoldást. Mivel nincs korlátozva az az alkoholmennyiség, amelyet a svédek személyes használatra behozhatnak az országba, Az alkoholimport állami monopólium, de csak azok számíthatnak büntetésre, akit az így behozott alkohol tovább értékesítésén kapnak.

Bármennyire meglepő is, de a svédek nem fogadták örömmel, amikor a Systembolaget „modernizálásával” az Európai Unió liberálisabb alkoholtörvények elfogadását szerette volna Svédországtól. Némi változás történt a 1995-ös svéd csatlakozás óta, Svédország alkoholpolitikája liberálisabb, mint 25 évvel ezelőtt, és a fogyasztás 20-25 százalékkal magasabb, mint az EU-csatlakozás előtt, de mégis sikerült megtartani a meglehetősen magas árakat, a korlátozott elérhetőséget és a sörimport monopóliumát