Olvasási idő: 2 perc
Amerika legnagyobb sörgyártó csoportja, Anheuser-Busch a „bársonyos forradalom” óta próbálkozott a Budweiser sörgyár felvásárlásával, hogy ezzel egyszer és mindenkorra lezárja a végtelen hosszúra nyúlt névvitát az amerikai és a cseh Budweiser között.
A mai napig állami tulajdonú cseh sörgyár azonban mindig ellenállt a kísértésnek, annak ellenére, hogy az amerikaiak folyamatosan emelték a tétet és egyre nagyobb összegeket ajánlottak a sörgyárért – azaz a leginkább a márkanévért.
Megunva a folyamatos kikosarazást, végül a világ vezető sörgyártója a régebbi budejovicei sörfőzdét, a Samsont vette meg. Amikor a söróriás 2014-ben százszázalékos tulajdonos lett a meglehetősen lepukkant sörgyárban, senki nem tudta, mi is az Anheuser-Busch szándéka.
A régi polgári sörfőzde Csehszlovákia szétszakadásáig hasonló kapacitással rendelkezett, mint a nevesebb Budvar, de a kilencvenes években termelése rohamosan csökkent és mikor a másik cég elérte az évi egymillió hektolitert, a Samson termelése már csak százezer hektoliter volt.
Az Ab-Inbev 2014-óta mintegy négyszáz millió koronát fektetett a sörgyárba és bár ennek egyelőre látványos eredményei nincsenek, de újra emelkedik a termelés volumene és az idei évben a szortiment is újabb sörökkel bővül, elég ha csak az új baksörüket említjük.
Az AB-InBev České Budějovice- i vásárlása különösen azért pikáns, mert a SAB-Miller felvásárlása után meg kellett válniuk a Pilsner Urquell-től, mely a cégcsoport legnagyobb nemzetközi brandje volt, így a Samson az egyetlen csehországi sörfőzdéjük.
Az persze továbbra is nagy kérdés, hogy mi lesz ezután a névvita sorsa, melynek értelmében, a legtöbb európai országban, az AB-InBev nem tudja használni a számára kulcsfontosságú Budweiser márkanevet.