Olvasási idő: 2 perc
A cseheknél, bár még mindig magasan a legtöbb sört isszák Európában, a fogyasztás szerkezete jelentősen átalakul. Ennek egyik érdekes vonása, hogy a kocsmai fogyasztás aránya a teljes fogyasztáson belül jelentősen visszaesett. Annak ellenére van ez így, hogy gyakorlatilag a kocsmák-sörözők száma nem csökkent, sőt sorra nyílnak kisüzemi sörfőzdék is.
Ennek ellenére, tíz évvel még a sörök negyvenkilenc százalékát vendéglátóhelyeken fogyasztották a csehek, 2016-ra ez az arány harminckilenc százalékra csökkent. Manapság már a cseh sörfogyasztó is nyitott a különféle kézműves sörök irányába. Kimutatások bizonyítják, hogy egyre nő azoknak a kocsmáknak ahol nemcsak a klasszikusan szokásos két-három – jellemzően azonos márkájú – sört mérik csupán. Ott, ahol nem bővítik és színesítik a kínálatot, nem nagyon lehet számolni új vendégek betérésére és még számolni kell törzsvendégeik elvesztésével is, akik elcsábulhatnak a bolti választék bősége miatt.
Az idősebb fogyasztók, még őrzik hagyományaikat, hűséges törzsvendégei régi kocsmáiknak. Elsősorban kvaterkázni, régi ismerősökkel beszélgetni járnak a sörözőkbe és jellemzően kevesebbet iszank az ifjú sörivóknál. A fiatalabb sörivók – köztük immár a hölgyek is szép számban képviseltetik magukat – azonban nem ragaszkodnak egy-egy helyhez, igénylik a minél szélesebb csapolt sör választékot és hajlandók a különlegességekért még a magasabb árat is fizetni. A kocsmáros pedig – saját, jól felfogott érdekében – az új vendégtípús kevéért alakítja át kocsmáját.