Olvasási idő: 3 perc

A németek csak közel feleannyi sört isznak fejenként évente, mint a berlini fal leomlásakor. Ahogy a világon máshol, úgy Németországban is az életmódváltás az oka. A sörfőzdék száma is csökken. A sörgyártók aktívak keresik a piacon maradás módját. Tavaly az egy főre jutó sörfogyasztás Németországban 88 liter körül mozgott.

A sör az egyik Németországhoz köthető termék. Vonzza a turistákat, és az éves müncheni Oktoberfest több mint egy évszázados múlttal a Szövetségi Köztársaság leghíresebb sörünnepe. A német sörfőzés 2020 óta szerepel az UNESCO listáján. Ez egy nemzeti örökség, amely iránt a németek lassan elvesztik az érdeklődésüket.

„A demográfiai folyamatok minden bizonnyal fontos tényező. A társadalom öregszik, de a fogyasztói szokások és magatartás is megváltozik. Az egészség és a fittség javulásának tendenciája is szerepet játszik” – mondja Holger Eichele, a Német Sörfőzők Szövetségétől.

A sörfőzdék forgalma évente akár két százalékkal is csökken. Ennek ellenére még mindig több mint kilencmilliárd liter sört főznek egy nyolcvannégy millió lakosú országban. Ehhez kis mértékben hozzájárul a regionális Lemke sörfőzde is, amely huszonöt éve lapul Berlinben az S-Bahn ívei alatt. „Jelentősen nőtt az infláció, és azt is észrevettük, hogy a palackok árai is sokat emelkedtek. „Emelkedtek a dugók, címkék, dobozok, de a sörgyártáshoz szükséges alapanyagok, a maláta árai is” – panaszkodik Martin Krotki, a sörgyár igazgatója.

Az emelkedő árak mellett az éttermekben is kevesebb a vendég – ott is csökken a sörfogyasztás. Például egy berlini regionális sörfőzde most olyan sört tesztel, amely több hónapig hordóban érlelődik. Erős, és meglehetősen ritka a német piacon. A cég vezetése szerint azonban az új ügyfelek keresése jelenti a kiutat a válságból. A nagy sörfőzdék vegyes italokkal, limonádékkal, sőt sima vízzel is bővítik termékkínálatukat.

"Miközben az alkoholos sörök értékesítése csökken, az alkoholmentes sörök fellendülését tapasztaljuk." „A piaci részesedésünk kilenc százalék, és hamarosan minden tizedik Németországban gyártott sör alkoholmentes lesz” – jósolja Eichele. Változnak a fogyasztói szokások, és ezzel együtt az üzleti stratégiák is. Például Münchenben tavaly nyitották meg az első alkoholmentes sörkertet.