Olvasási idő: 3 perc

1. Ennek talán két oka is van. Az egyik, hogy a legtöbb gyerek nem jár kocsmába, így nincsenek személyes tapasztalatai a csaposságról. A másik ok, hogy ha járna, akkor tudná, hogy csaposnak lenni nem fáklyásmenet. Elég csak arra gondolnunk, hogy – feltéve, hogy jól működik a kocsma – talpon kell lenni egész nap, vagy, hogy a hordóemelgetés sem a gyengék sportja.

2. Mindez azonban nem elég, mert a csapos emellett szükségszerű, hogy sörszakértő is legyen. Ma már elvárás, hogy ismerje a sörtípusokat és tudjon segíteni a laikus vagy éppen csak tanácstalan vendégeknek a választásban. Ez két sörcsap esetében még nem túl bonyolult, de ott ahol nyolc-tíz vagy még több csap is van, nem egy könnyű szellemi feladat. Különösen nem itthon, ahol a vendég persze mindent jobban tud.

3. Így aztán a csapos elengedhetetlenül pszichológus is. Már első blikkre pontosan kell tudnia, kivel milyen hangot kell megütnie, kinek mivel járhat kedvébe. Tudnia kell a vendéget meghallgatnia, vagy éppenséggel ellenkezőleg – tudnia kell szóval tartani. Ehhez nagy-nagy emberismeret kell!

4. A jó csapos népművelő is, aki széles látókörrel rendelkezik. Ismernie kell a napi híreket, a legfrissebb sporteredményeket, a bulvár pletykákat, a sörvilág újdonságait, nem árt, ha eligazodik az irodalomban és a történelemben sem. Mindenkivel, mindenről el kell tudni beszélgetnie.

5. Fontos, hogy szexológusként se legyen elmaradott, hiszen a szex, a randizás, a szerelmi élet, igen fontos téma a kocsmában. A téma megfogalmazása és eleganciája az elfogyasztott sörmennyiséggel fordítottan arányos. Ennek moderálása az egyik legnehezebb csaposi feladat.

6. A csaposnak mindig tudnia kell, hogy a részeg vendégeket, hogyan kell kezelni. Ez különösen fontos, mert így megelőzhető  a fizikai konfrontáció. Persze a dumakényszeres, kedves ittas ember leszerelése sem egyszerű feladat.

Mint a fentiekből is kiderül, a jó csapos a legfontosabb kocsmabútor. A mi kocsmaválasztásaink során, személye az egyik legfontosabb szempont. Olykor fontosabb mint a sörválaszték, vagy az árszínvonal, vagy a vendégkör.