Olvasási idő: 2 perc
Aggódnak a német sörgyártók, mert az ország 1990-es újraegyesítése óta egyetlen évben sem adtak el olyan kevés sört, mint tavaly. A 2022-es rövid fellendülés után tavaly eladásaik 4,5 százalékkal 8,4 milliárd literre csökkentek.
Hová lett a régi dicsőség, amikor csehek mellett a németek mondhatták magukénak az egy főre jutó legmagasabb fogyasztást. Manapság már az osztrákok, a litvánok, a románok, a lengyelek és az észtek is megelőzték őket. Ha a tendenciák folytatódnak a spanyolok és a horvátok is eléjük kerülhetnek.
Márpedig a kilátások nem túl biztatóak. A sör sokat vesztett népszerűségéből. Ebben szerepe van az ukrán-orosz háborúnak, az egészséges táplálkozás trendjeinek, az előregedő társadalomnak és természetesen az emelkedő áraknak is. A nyersanyagok, a termelés és a forgalmazás költségei is meredeken emelkedtek az elmúlt években. Amennyiben a klímasemlegességi célok elérése érdekében korszerűsíteni kell a sörfőzdék energiaellátását további áremelések várhatók. Az átállás milliárdos költségeit minden bizonnyal a fogyasztók fogják megfizetni.
A német sörfőzdék nagyon bíznak, hogy az idei futball Európa-bajnokság jelentős forgalom növekedést hoz majd. És bármennyire bizarrul hangzik a sörfőzdék másik reménysége az alkoholmentes sör, melynek piaci részesedése éve óta jobban alakul, mint a klasszikus típusok értékesítése.
Mit szólhatunk ehhez?